Werkt je website voor jou; of werk jij voor je website?

Tags:  Content creatieonline marketingwebsite

13 maart

Laten we beginnen met een vergelijking: stel je voor dat je naar de autoshowroom gaat en een nieuwe auto bestelt. De verkoper vertelt je dat de banden, de wielen, de carrosserie, en de ramen bij de prijs inbegrepen zijn. Maar het interieur, en belangrijker nog, de motor moet je zelf in elkaar zetten en plaatsen. Koop jij dan die auto?

Het meest waarschijnlijke antwoord op deze vraag is: nee. Je koopt hem niet. Je laat hem staan, omdat de auto niet kan rijden; omdat je geen tijd hebt om een interieur en motor in elkaar te zetten én omdat je geen verstand hebt van motors en interieurs. Bovendien besef je heel goed dat je die auto waarschijnlijk niet, of niet goed, aan de praat krijgt.

“Gebruiksklaar opleveren van een website is meestal niet bij de prijs inbegrepen. Het gevolg? Een halfklare website waar je, tegen beter weten in, nog flink mee aan de slag moet.”

Wanneer je jouw nieuwe website eens in dit licht bekijkt: waarom zou je deze dan kopen, als je hem zelf met content moet vullen? Daar is toch geen beginnen aan? Toch is het zo dat de meeste websites met een compleet blanco cms opgeleverd worden. Hoe dit komt? Vrijwel alle websitebouwers zijn technisch georiënteerd en houden zich in deze hoedanigheid bezig met, je raadt het al, de techniek áchter de website. Dat is natuurlijk ook belangrijk. Maar het onderscheidende vermogen van een goede website zit ‘m al lang niet meer per se in de techniek.

Juist door je pagina’s te vullen met relevante content, precies afgepast op de behoefte van je doelgroep, kun je zorgen dat een bezoeker zich direct thuis voelt op je site. Met alle positieve gevolgen van dien. Goede content schrijven maakt het verschil: tussen wel of niet gevonden worden; het al dan niet scoren van een infoverzoek, een afspraak of een directe verkoop. Maar content schrijven, het vullen van het cms en gebruiksklaar opleveren van een website is dus vaak niet bij de prijs inbegrepen. Het gevolg? Een halfklare website waar je, tegen beter weten in, nog flink mee aan de slag moet.

Content ontwikkelen kost tijd. Doe je het zelf, dan kost het uren, (of waarschijnlijker: dagen) die je waarschijnlijk effectiever kan besteden. Laat je het doen, dan moet je je kennis overdragen aan een ervaren schrijver van webcontent. Als hij of zij jou de juiste vragen stelt, dan kost de overdracht je niet meer dan anderhalf uur. De tekstschrijver kan aan de hand van een zoekwoordenonderzoek precies op de juiste manier insteken en ook de pagina’s voor zoekmachine vindbaarheid optimaliseren. Samen zoek je de juiste, aansprekende beelden erbij of je schakelt een fotograaf in. Wil je het helemaal goed doen en er zelf zo weinig mogelijk tijd in steken, dan laat je de bouw van je website begeleiden. Volg je deze adviezen op, dan gaat je website voor jou werken, in plaats van andersom.

hylke meiners | 0314 65 00 90 | hylke@skerp.nl

skerp fc effectief eigenzinnig.

  TerugDeel dit item