Een personeelsadvertentie op Facebook?

Tags:  Social Mediaadvertentiesonline marketing

20 maart

Ik geef je vandaag een voorbeeld van hoe je succesvol een personeelsadvertentie op Facebook plaatst.

Ik werd vlak voor het paasweekend gebeld door Boekscout.nl, een landelijke boekenuitgeverij. Met het verzoek de week erop een personeelsadvertentie te maken en te plaatsen in een krantencombinatie in midden Nederland. Dit bleek echter niet mogelijk, de krant was vroeger gesloten voor advertenties in verband met goede vrijdag en 2e paasdag. Voor Boekscout een flink probleem, want de vacature diende vóór 1 mei vervuld te zijn.Ik stelde als alternatief voor om de personeelsadvertentie op Facebook te zetten.

De voorbereidingen:

  1. vormgeven van een advertentiebericht voor Facebook (deze mag slechts 20% tekst bevatten)
  2. schrijven van een sterke berichttekst
  3. maken van een eenvoudige landingspage op de website met info over de vacature
  4. plaatsen van een online sollicitatieformulier op de website

De zaken werden online voorbereid en de dinsdag na pasen verscheen de personeelsadvertentie op Facebook. Met een advertentiebudget van 150,00 euro werd het bericht gepromoot onder een geselecteerde doelgroep van 20-35 jaar, man en vrouw, woonachtig in de omgeving van Soest binnen een straal van 30 km.

Het resultaat?
60.000 bereikte personen, direct in de doelgroep. Circa 60 binnenkomende sollicitaties, waarvan 10 zeer kansrijk. De gesprekken hebben inmiddels plaatsgevonden en er volgt een aanstelling.

“Het resultaat? 60.000 bereikte personen, direct in de doelgroep. Circa 60 binnenkomende sollicitaties, waarvan 10 zeer kansrijk.”

Voordeel voor Boekscout
Bovengenoemde werkwijze leverde in meerdere opzichten voordeel op. Zo was er de tijdwinst: de personeelsadvertentie stond op Facebook, nog voordat een vacature in de krant zou kunnen worden geplaatst; daarnaast kwamen er weliswaar minder sollicitaties binnen, maar deze waren kwalitatief véél beter dan de sollicitaties afkomstig uit de krant. Laatstgenoemde bereikt immers een veel meer diverse groep mensen, waaronder ook personen die vanwege een uitkering verplicht solliciteren. Hierdoor hoefde Boekscout ongeveer 150 sollicitanten minder te beoordelen en af te schrijven. Tot slot is er een financieel voordeel. Er werd voor deze ene vacature 550,00 euro minder aan plaatsingskosten besteed.

Boekscout oriënteert zich samen met skerp fc momenteel op de volgende stap: de verkoopbevorderende inzet van social media voor gecontracteerde auteurs. Zij schrijven immers boeken die zeer specifieke doelgroepen aanspreken. Perfect geschikt voor Facebook.

hylke meiners | 0314 65 00 90 | hylke@skerp.nl

skerp fc effectief eigenzinnig.

  TerugDeel dit item